Formuła 1

    Formuła 1 – Historia

    Mistrzostwa Świata Formuły 1 to najbardziej prestiżowe zawody wyścigów samochodowych na świecie. Od sezonu 2014 rozgrywane są w tzw. erze hybrydowej, co oznacza, że silniki V6 o pojemności 1,6 l. są wspierane przez układ elektryczny. Wcześniej wielokrotnie dokonywano zmian w systemie rozgrywania mistrzostw, regulaminie, a także samych samochodach czy podejściu do zawodników. Po raz pierwszy Mistrzostwa Świata Formuły 1 odbył się w sezonie 1950. Indywidualną klasyfikację generalną wygrał Włoch Giuseppe Farina z zespołu Alfa Romeo.

    Formuła 1 – Sezon 2024

    Sezon 2024 Formuły 1 rozpoczyna się 2 marca od Grand Prix Bahrajnu, a zakończy 8 grudnia podczas Grand Prix Abu Zabi. Łącznie odbędą się 24 wyścigi, które wyłonią najlepszego kierowcę i konstruktorów. Do sezonu 2024 Formuły 1 zgłosiło się 10 ekip, a co za tym idzie 20 kierowców.

    Formuła 1 – Kalendarz w sezonie 2024

    2 marca GP Bahrajnu
    9 marca GP Arabii Saudyjskiej
    24 marca GP Australii
    7 kwietnia GP Japonii
    21 kwietnia GP Chin
    5 maja GP Miami
    19 maja GP Emilii Romanii
    26 maja GP Monako
    9 czerwca GP Kanady
    23 czerwca GP Hiszpanii
    30 czerwca GP Austrii
    7 lipca GP Wielkiej Brytanii
    21 lipca GP Węgier
    28 lipca GP Belgii
    25 sierpnia GP Holandii
    1 września GP Włoch
    15 września GP Azerbejdżanu
    22 września GP Singapuru
    20 października GP USA
    27 października GP Miasta Meksyku
    3 listopada GP Brazylii
    23 listopada GP Las Vegas
    1 grudnia GP Kataru
    8 grudnia GP Abu Zabi

    Formuła 1 – kierowcy w sezonie 2024

    McLaren F1 Team (Wielka Brytania) – Oscar Piastri (Australia) – Lando Norris (Wielka Brytania)

    Aston Martin F1 Team (Wielka Brytania) – Fernando Alonso (Hiszpania) – Lance Stroll (Kanada)

    Williams Racing (Wielka Brytania) –  Alexander Albon (Tajlandia), Logan Sargeant (Stany Zjednoczone)

    Sauber (2023 Alfa Romeo) – Valtteri Bottas (Finlandia) – Zhou Guanyu (Chiny)

    Haas F1 Team (USA) – Kevin Magnussen (Dania) – Nico Hulkenberg (Niemcy)

    Visa Cash App RB – Daniel Ricciardo  (Australia) – Yuki Tsunoda (Japonia)

    Red Bull Racing (Austria) – Sergio Perez (Meksyk) – Max Verstappen (Holandia)

    Alpine F1 Team (Francja) – Pierre Gasly (Francja) – Esteban Ocon (Francja)

    Scuderia Ferrari (Włochy) – Charles Leclerc (Monaco) – Carlos Sainz (Hiszpania)

    Mercedes-AMG Petronas F1 Team (Niemcy) – Lewis Hamilton (Wielka Brytania) – George Russell (Wielka Brytania)

    Formuła 1 – Mistrzowie

    Pierwszym historycznie mistrzem świata Formuły 1 został Włoch Giusepe Farina jeżdżący w Alfie Romeo. Najwięcej trofeów wygrali natomiast Niemiec Michael Schumacher oraz Brytyjczyk Lewis Hamilton, który jest aktualnym triumfatorem F1. A oto pełna lista zwycięzców Formuły 1:

    1950 – Giuseppe Farina (Włochy) – Alfa Romeo

    1951 – Juan Manuel Fangio (Argentyna) – Alfa Romeo

    1952-53 – Alberto Ascari (Włochy) – Ferrari

    1954 – Juan Manuel Fangio (Argentyna) – Maserati/Mercedes

    1955 – Juan Manuel Fangio (Argentyna) – Mercedes

    1956 – Juan Manuel Fangio (Argentyna) – Ferrari

    1957 – Juan Manuel Fangio (Argentyna) – Maserati

    1958 – Mike Hawthorn (Wielka Brytania) – Ferrari

    1969-60 – Jack Brabham (Australia) – Cooper

    1961 – Phil Hill (USA) – Ferrari

    1962 – Graham Hill (Wielka Brytania) – BRM

    1963 – Jim Clark (Wielka Brytania) – Lotus

    1964 – John Suertees (Wielka Brytania) – Ferrari

    1965 – Jim Clark (Wielka Brytania) – Lotus

    1966 – Jack Brabham (Australia) – Brabham

    1967 – Denny Hulme (Nowa Zelandia) – Brabham

    1968 – Graham Hill (Wielka Brytania) – Lotus

    1969 – Jackie Stewart (Wielka Brytania) – Matra

    1970 – Jochen Rindt (Austria) – Lotus

    1971 – Jackie Stewart (Wielka Brytania) – Tyrrell

    1972 – Emerson Fittipaldi (Brazylia) – Lotus

    1973 – Jackie Stewart (Wielka Brytania) – Tyrrell

    1974 – Emerson Fittipaldi (Brazylia) – McLaren

    1975 – Niki Lauda (Austria) – Ferrari

    1976 – James Hunt (Wielka Brytania) – McLaren

    1977– Niki Lauda (Austria) – Ferrari

    1978 – Mario Andretti (USA) – Lotus

    1979 – Jody Scheckter (RPA) – Ferrari

    1980 – Alan Jones (Australia) – Williams

    1981 – Nelson Piquet (Brazylia) – Brabham

    1982 – Keke Rosberg (Finlandia) – Williams

    1983 – Nelson Piquet (Brazylia) – Brabham

    1984 – Niki Lauda (Austria) – McLaren

    1985 – Alain Prost (Francja) – McLaren

    1986 – Alain Prost (Francja) – McLaren

    1987 – Nelson Piquet (Brazylia) – Williams

    1988 – Ayrton Senna (Brazylia) – McLaren

    1989 – Alain Prost (Francja) – McLaren

    1990-91 – Ayrton Senna (Brazylia) – McLaren

    1992 – Nigel Mansell (Wielka Brytania) – Williams

    1993 – Alain Prost (Francja) – Williams

    1994-95 – Michael Schumacher (Niemcy) – Benetton

    1996 – Damon Hill (Wielka Brytania) – Williams

    1997 – Jacques Villeneuve (Kanada) – Williams

    1998-99 – Mika Hakkinen (Finlandia) – McLaren

    2000-04 – Michael Schumacher (Niemcy) – Ferrari

    2005-06 – Fernando Alonso (Hiszpania) – Renault

    2007 – Kimi Raikkonen (Finlandia) – Ferrari

    2008 – Lewis Hamilton (Wielka Brytania) – McLaren

    2009 – Jenson Button (Wielka Brytania) – Brawn

    2010-13 – Sebastian Vettel (Niemcy) – Red Bull

    2014-15 – Lewis Hamilton (Wielka Brytania) – Mercedes

    2016 – Nico Rosberg (Niemcy) – Mercedes

    2017-20 – Lewis Hamilton (Wielka Brytania) – Mercedes

    2021 – Max Verstappen (Holandia) – Red Bull

    2022 – Max Verstappen (Holandia) – Red Bull

    2023 – Max Verstappen (Holandia) – Red Bull

    Formuła 1 – zawody i punktacja

    Każdy sezon Formuły 1 równi się pod względem liczby i składu Grand Prix. Obecnie kierowcą startują w 24 wyścigach rozmieszczonych w różnych miejscach świata. Pojedyncze Grand Prix składa się z trzech sesji próbnych, kwalifikacji, które dzielą się na sesje Q1, Q2 i Q3 (w każdej z nich odpada po pięciu zawodników) i wyścigu. Od sezonu 2023 zaplanowano nowy format weekendu, w którym sprint jest zupełnie niełączny z wyścigiem. W sobotę odbywają się kwalifikacje do sprintu i sprint. W piątek za to kwalifikacje do wyścigu, który rozgrywany jest zazwyczaj w niedzielę. Po zakończeniu wyścigu punktowana jest wyłącznie czołowa dziesiątka plus jeden zawodnik z najszybszym czasem okrążenia. Za ten wyczyn przyznaje się jeden punkt (o ile kierowca był w czołowej dziesiątce). Za zwycięstwo przyznaje się zawodnikowi 25 punktów, drugi kierowca otrzymuje 18 pkt, trzeci – 15 pkt, czwarty – 12 pkt, piąty – 10 pkt, szósty – 8 pkt, siódmy – 6 pkt, ósmy – 4 pkt, dziewiąty – 2 punkty, a dziesiąty jeden punkt.