WCG. Jednym z najgłośniejszych turniejów esportowych były swego czasu World Cyber Games, czyli Cyberolimpiada. W historii cyklu przewinęło się kilkadziesiąt gier, a na rekordowych e-igrzyskach brali udział gracze z całego świata. Co warto wiedzieć o WCG?
Z artykułu na temat WCG, czyli Cyberolimpiady, dowiesz się:
Prawie jak igrzyska, tyle że w świecie esportu
Spory o status esportu toczą się od dawna. Porównania z tradycyjnymi dyscyplinami stają się tym gorętsze, im większą publikę przyciągają zmagania graczy komputerowych. Za widzami idą też pieniądze. W tym miejscu wystarczy wspomnieć o The International, czyli mistrzostwach świata w Dota 2. Pula nagród tego turnieju sięgnęła w 2019 roku 34 milionów dolarów!
W sporcie tradycyjnym najbardziej prestiżowymi (choć w poszczególnych dyscyplinach niekoniecznie najważniejszymi) zawodami są igrzyska olimpijskie. Sięgające tradycją czasów antycznych, pozwalają na współzawodnictwo reprezentantów praktycznie wszystkich krajów i narodów świata. Również w świecie esportu od 2000 roku istnieje Cyberolimpiada.
Pierwszy turniej World Cyber Games odbył się w Korei Południowej. Sponsorowany był przez tamtejsze ministerstwo kultury i turystyki oraz Samsunga. W rozgrywkach wzięli udział gracze z 17 krajów, a na rekordowym WCG 2008 w Niemczech udało się zebrać przedstawicieli 78 państw.
Na World Cyber Games grano w niemal 80 gier!
Gdyby nie kilkuletnia przerwa, Cyberolimpiada byłaby jednym z najdłużej odbywających się cykli imprez esportowych na świecie. Podobnie jak starsze o sześć lat turnieje Dreamhack, również WCG od zawsze starały się o różnorodność pod względem oferowanych gier. Co ciekawe, nie ograniczały się one do produkcji znanych z PC. Były to tytuły konsolowe, a nawet mobilne!
Tak prezentowało się niemal 80 gier (jeżeli liczyć również dodatki) z WCG ułożonych w porządku chronologicznym. Niektóre z nich po trafieniu na Cyberolimpiadę nie znikały z niej przez kilka czy nawet kilkanaście lat. Tak było chociażby z Warcraft III, który utrzymał się na esportowych igrzyskach do edycji z 2019 roku!
- Age of Empires II
- FIFA 2000
- Quake III Arena
- StarCraft: Brood War
- Unreal Tournament
- Counter-Strike
- FIFA 2001
- 2002 FIFA World Cup
- Age of Mythology
- FIFA 2003
- Halo
- Warcraft III
- Counter-Strike: Condition Zero
- FIFA Football 2004
- Need for Speed: Underground
- Project Gotham Racing 2
- Warcraft III: The Frozen Throne
- Counter-Strike: Source
- Dead or Alive Ultimate
- FIFA Football 2005
- Halo 2
- Need for Speed: Underground 2
- Warhammer 40,000: Dawn of War
- Counter-Strike 1.6
- Dead or Alive 4
- FIFA 06
- Need for Speed: Most Wanted
- Project Gotham Racing 3
- Quake 4
- Warhammer 40,000: Winter Assault
- Tony Hawk’s Project 8
- Dead or Alive 4
- FIFA 07
- Gears of War
- Need for Speed: Carbon
- Age of Empires III: The Warchiefs
- Carom3D
- Command & Conquer 3: Tiberium Wars
- Age of Empires III: The Asian Dynasties
- Asphalt 4
- Command & Conquer 3: Kane’s Wrath
- FIFA 08
- Guitar Hero 3
- Halo 3
- Need for Speed: ProStreet
- Project Gotham Racing 4
- Red Stone
- Virtua Fighter 5
- Dungeon & Fighter
- FIFA 09
- Guitar Hero: World Tour
- TrackMania Nations Forever
- Virtua Fighter 5
- Wise Star 2
- Asphalt 5
- Guitar Hero 5
- Forza Motorsport 3
- League of Legends
- Lost Saga
- Tekken 6
- Asphalt 6: Adrenaline
- CrossFire
- FIFA 11
- Special Force
- StarCraft II: Wings of Liberty
- Tekken 6
- World of Warcraft: Cataclysm
- Dota 2
- StarCraft II: Wings of Liberty
- FIFA 12
- Counter-Strike Online
- Defense of the Ancients
- QQ Speed
- World of Tanks
- Super Street Fighter IV: Arcade Edition
- StarCraft II: Heart of the Swarm
- FIFA 14
- Honor of Kings
- Clash Royale
- Hearthstone
Czemu zawieszono WCG i czego spodziewać się po nowej formule?
Niestety, Cyberolimpiada nie okazała się tak trwała jak igrzyska tradycyjne. W 2014 roku CEO firmy World Cyber Games ogłosił, że organizatorzy nie są już w stanie prowadzić kolejnych turniejów. Wielu dotychczasowych partnerów WCG obwiniało o to właśnie Brada Lee. Upadek esportowych igrzysk miał być winą kiepskich decyzji organizacyjnych oraz zamienienia eventu w słup reklamowy, nie mający żadnej wartości poza marketingową.
Gdy patrzy się dziś na fakt, że pod koniec swojego pierwszego żywota Cyberolimpiada odpuściła CS-a, faktycznie nie wygląda to zbyt dobrze. Jeśli weźmiemy do tego pod uwagę rosnące znaczenie eventów organizowanych przez ESL (oprócz wspomnianego już Dreamhacka należy do nich chociażby IEM, czyli Intel Extreme Masters) oraz twórców LoL-a i Doty 2, w pełni możemy zrozumieć upadek WCG. Nie był on jednak ostateczny.
Po odkupieniu praw do znaku towarowego World Cyber Games od Samsunga, koreański wydawca Smilegate zdecydował się na przywrócenie kultowych turniejów do życia. Na Cyberolimpiadzie 2019 zorganizowanej w chińskim Xi’an wystąpiło 506 graczy z 34 krajów. Walczyli o mocno średnią jak na dzisiejsze standardy pulę nagród rzędu 600 000 dolarów. Największym hitem eventu była Dota 2, a oprócz tego tytułu gracze rywalizowali także w Honor of Kings, Clash Royale, Warcraft III: The Frozen Throne, Hearthstone oraz CrossFire.
Niestety, w 2020 roku pandemia koronawirusa wstrzymała organizację odrodzonej Cyberolimpiady. Rozgrywki przenieść musiały się do internetu, co wpłynęło na nieco mniej imponującą listę gier. Nie zostaną rozegrane turnieje w Dota 2, Hearthstone oraz Clash Royale, a były to najpopularniejsze gry z całego line-upu. Miejmy nadzieję, że rok później sytuacja wróci do normy i WCG znów połączy olimpijskim e-ogniem graczy z kilkudziesięciu krajów świata!