Pobierz aplikację betfan na telefon
F1: nowy format sprintu – zasady

Formuła 1 cieszy się coraz większą popularnością. Nic dziwnego więc, że władze szukają sposobów aby jeszcze bardziej zwiększyć zainteresowanie F1. Na posiedzeniu komisji przed GP Azerbejdżanu został zatwierdzony nowy format, który odświeża koncepcję sprintu kwalifikacyjnego. Jakie są nowe zasady i jak będzie prezentować się harmonogram weekendu ze sprintem?

F1: zmiany w formacie sprintu kwalifikacyjnego – jak będzie wyglądał weekend wyścigowy?

Sprint kwalifikacyjny jest nowym formatem, który został wprowadzony do Formuły 1 w 2021 roku. Pierwszy raz został przetestowany w Wielkiej Brytanii. Początkowo punkty za sprint kwalifikacyjny miała otrzymać pierwsza trójka, ale obecnie rozszerzono grono punktujących kierowców. Oczka do klasyfikacji generalnej zdobywa pierwsza ósemka.

Różnice między nowym formatem, a starym

Do tej pory weekendy ze sprintem kwalifikacyjnym wyglądały tak, że w piątek odbywał się trening i kwalifikacje, w sobotę trening i sprint, a w niedzielę wyścig. O kolejności ustawienia do sprintu decydowały więc piątkowe kwalifikacje, a pozycje startowe podczas wyścigu były odwzorowaniem pozycji końcowych w sprincie kwalifikacyjnym.

Obecny format prowadzi do tego, że sprint można traktować jak zupełnie inny wyścig. W piątek oprócz treningu, odbędą się kwalifikacje do niedzielnego wyścigu. Sobota będzie za to dniem, który w ogóle nie będzie wpływać na niedzielną rywalizację. W tym odbędzie się tak zwany Sprint Shootout, czyli skrócone kwalifikacje podczas których wybór ogumienia jest narzucany z góry. Podczas Q1 i Q2 kierowcy mogą użyć tylko opon pośrednich, a podczas Q3 miękkich. To właśnie ta sesja zadecyduje o ustawieniu do sprintu kwalifikacyjnego, który zamieni się jedynie w okazję dodatkowego zdobycia punktów i nie będzie miał wpływ na niedzielne ustawienie do wyścigu, jak to miało miejsce do tej pory.

Dodatkowe zmiany i ocena

Zmieniony format sprawi, że części bolidów F1 będą ulegać zdecydowanie większej eksploatacji. Zwiększono limity z trzech do czterech części na sezon, następujących elementów: silnik spalinowy, turbosprężarkę, MGU-H i MGU-K. Taka zmiana pozwoli kierowcom zdecydowanie zredukować liczbę kar, jakie mogliby ponieść, na skutek użycia dodatkowych części. Tę zmianę oceniam zatem zdecydowanie bardziej na plus.

Nie jestem jednak najbardziej optymistycznie nastawiony do nowego formatu sobotnich sesji. Sprint Shootout różni się od kwalifikacji jedynie skróconym czasem i narzuconą mieszanką. W takim przypadku byłby bardziej zwolennikiem tak zwanych „one-shot quali”. Kierowcy mogliby wykonać zatem tylko jedno okrążenie pomiarowe. Pula punktów na sobotni sprint także powinna być moim zdaniem zwiększona. Zespoły i kierowcy nie będą podejmować niepotrzebnego ryzyka, aby nie zepsuć sobie niedzielnego wyścigu. Końcowa klasyfikacja sprintu nie wpływa na wyścig, ale uszkodzenie bolidy czy złamanie parku zamkniętego ma oczywiście swoje odzwierciedlenie podczas niedzielnej sesji.

Harmonogram weekendu z nowym sprintem

Piątek:
– trening,
– kwalifikacje do niedzielnego wyścigu (Q1, Q2 i Q3).

Sobota:
– sprint shootout – kwalifikacje do sprintu (krótsze Q1, Q2 i Q3, opony M, M i S),
– sprint (około 100 km).

Niedziela:
– wyścig.

ZAREJESTRUJ SIĘ W BETFAN!